Strategi Pengembangan Usaha Perikanan

Main Article Content

Yuyus Yudistria
Deddy Rusyandi

Abstract

Various ways have been done in improving and developing SMEs. Mostly, the SME development program is carried out by vari-ous agencies (local government, private sector), however, a few programs experience problems so that the program's achievements are less than optimal. The purpose of this research is a strategy to develop fisheries business in Lampegan Vil-lage, Ibun District, Bandung Regency. The research methodology uses an approach in data, namely observation as well as inter-views (in-depth interviews) and SWOT analysis. The main source of raw materials (82%) comes from the inter-regency areas; The existing production capacity of a fishery business has a large number of capabilities, with a large production capacity. Mean-while, the marketing area is still mostly for the Greater Bandung area. The strategy for the development of fisheries business in Lampegan village is by forming cooperatives, creating innovations in product development, establishing price strategies, arrang-ing permits and selling officially, improving coordination and communication between groups, market managers and the local government. Feed training, breeding seedlings, business management training, structuring the manufacturing location and providing business facilities and infrastructure and strengthening brands.


 


Abstrak


Berbagai cara telah dilakukan dalam penguatan dan pengembangan UMKM. Sebagaimana diketahui bahwa program pengembangan UMKM telah dilakukan oleh berbagai instansi (pemerintah daerah, maupun swasta), namun demikian tidak sedikit program yang dirancang juga mengalami kendala sehingga capaian program tersebut kurang maksimal. Tujuan dalam penelitian ini adalah strategi pengembangan usaha perikanan di kampung lauk Desa Lampegan Kecamatan Ibun Kabupaten Bandung. Metodologi penelitian ini menggunakan pendekatan dalam pengumpulan data, yaitu melalui pengamatan atau observasi serta wawancara (in-depth interview) dan analisis SWOT. Asal bahan baku utama sebagian besar (82%) berasal dari wilayah lokal antar kabupaten; Kapasitas produksi dari usaha perikanan yang ada memiliki kemampuan dalam jumlah banyak, dengan kapasitas produksi jumlah besar. Semetara wilayah pemasarannya sebagian besar masih adalah untuk wilayah Bandung Raya. Strategi untuk pengembangan usaha perikanan di kampung lauk kabupaten bandung adalah dengan Membentuk koperasi atau sejenisnya, Menciptakan inovasi dalam pengembangan produk, Menetapkan strategi harga, Pengurusan izin usaha dan berjualan secara resmi, meningkatkan koordinasi dan komunikasi antara kelompok, pengelola pasar dan Pemda. Pelatihan pembuatan pakan, pengembang biakan bibit pelatihan manajemen bisnis, melakukan penataan lokasi usaha dan penyediaan sarana dan prasarana usaha dan Penguatan brand.

Article Details

Section
Articles